Saturday 2 April 2011

kUiH kArAs MaNiS.......

Anda tahu apa itu KUIH KARAS???
Kali ini saya ingin menceritakan sejenis lagi resepi yang boleh dikatakan famous jugak di Kedah iaitu KUIH KARAS....kalau jalan-jalan di Kedah, cubalah singgah di Pekan Rabu, Alor Star..terdapat pelbagai jenis kuih tradisional..rasa kuih ini enak sangat..rangup...manis...makan satu ja x cukup kot...ia merupakan makanan yang bergoreng...anda pasti teruja jika menikmatinya...tapi simpan kuih ni elok-elok sebab kuih ni mudah masuk angin atau lemau..simpan di dalam bekas yang kedap udara...KUIH KARAS kalau di Kedah famous sangat jika terdapat kenduri kahwin..tp kalau time raya jarang orang buat kuih ni...bila adanya kenduri kahwin, tuan rumah kenduri pasti akan membuatnya kerana ia merupakan 'Kedah Traditional Food' yang unik berbentuk macam epok-epok..dan ada juga berbentuk segitiga...ikut kesukaan individu itu sendiri..haa...,apa yang uniknya dengan KUIH KARAS ini ialah ia menggunakan tempurung time nak goreng tu..warnanya pula agak kekuningan....cara untuk membuatnya agak susah kot bagi sesiapa yang belum pernah cuba...tapi bagi golongan tua seperti nenek kita pasti sudah cekap untuk membuatnya...tidak semua orang tahu untuk membuat kuih ni..jadi saya ingin menunjukkan apakah resepi nenek moyang kita ni dan cara untuk membuatnya...sapa yang nak rasa, try lah....anda pasti teruja.....=)


Tengok laa video ni....,.menarik.,,....=) live in Kedah...., 


Bahan-bahan:)
1 bungkus tepung beras
2 cawan gula/ikut manis sendiri
3 cawan air
Minyak untuk menggoreng



Cara penyediaannya:)


Ayak tepung dan gaulkan bersama gula, kemudian masukkan air, Kacau hingga sebati. Then panaskan minyak di dalam kuali. Masukkan adunan ke dalam acuan kuih karas(seperti acu roti jala), tuang adunan di dalam kuali seperti membuat roti kirai. Apabila warnanya agak kekuningan, angkat dengan segera dan lipat. Toskan.

Apabila sudah sejuk, simpan kuih karas ke dalam bekas kedap udara untuk mengelakkan kuih menjadi lemau atau masuk angin.



-SELAMAT MENCUBA-





                            haa....,dah siap dah KUIH KARAS MANIS......,

2 comments: